Performance marketing – czy wiesz, jak działa?
Performance marketing był jednym z najważniejszych trendów w marketingu ostatnich lat. Prawdopodobnie nic go nie zdetronizuje, gdyż daje on wiele korzyści zarówno marketerom, jak i samym markom, które decydują się prowadzić swoje działania marketingowe w Internecie. Czy stosujesz performance marketing? Jeśli nie, koniecznie dowiedz się, jak działa i co może dla Ciebie zrobić.
Czym jest performance marketing?
Performance marketing czy też marketing efektywnościowy, jest zbiorem działań, które umożliwiają odbiorcy podjęcie określonego działania. Zadaniem marketera jest stworzenie takiej kampanii, która będzie jak najbardziej zachęcająca. Z kolei sam reklamodawca płacić będzie wyłącznie za efekty, a zatem właśnie za działanie użytkownika. Na przykład pozostawienie reakcji, komentarza, zapisanie się na newsletter czy przejście na stronę Internetową. Czynności, na których może zależeć reklamodawcy, jest wiele, dlatego też kampanie performance marketingowe różnią się od siebie. Ich główną zaletą, która przemawia do marek, jest jednak to, że płaci się właśnie za efekt, a nie za wyświetlenie reklamy. Ale to nie jedyny plus kampanii performance marketingowej.
Zalety performance marketingu
Performance marketing ma naprawdę wiele zalet. Jedną z nich są relatywnie niższe, a z całą pewnością dobrze ukierunkowane koszty. Ale to nie wszystko. Kampanie są również łatwo mierzalne – każdą reklamę można sprawdzić pod kątem dotarcia do użytkowników i reakcji. Informacja jest klarowna, a to ułatwia zrozumienie, co zrobiło się dobrze, a co źle. Kampanie są, a właściwie powinny być, dobrze targetowane. Dzięki czemu reklamodawca nie przepala swoich pieniędzy. Za co jeszcze marketerzy lubią performance marketing? Za to, iż kampania zapewnia szybką aktywizację odbiorcy, a to znacznie ułatwia zamienienie go w klienta marki. O to przecież właśnie nam chodzi!
Jak rozliczasz się w marketingu efektywnościowym?
Jak wspomnieliśmy, performance marketing umożliwia Ci rozliczanie się za efekty. Nie płacisz zatem za wyświetlenia, a za konwersję. Kilka najbardziej popularnych metod rozliczeń to zatem:
- CPC, czyli cost per click, a zatem rozliczenie za kliknięcie – na przykład w baner.
- CPL, czyli cost per lead. Kampania nastawiona jest zatem na pozyskanie leada, czyli pozostawienie przez użytkownika swoich danych.
- CPO, czyli cost per order. Reklamodawca płaci wyłącznie za złożone zamówienie, czyli sfinalizowaną akcję w koszyku.
- CPA, czyli cost per action. Można powiedzieć, że każda z powyższych czynności jest jakąś akcją. Ten model wybiera się zatem wtedy, gdy żaden z powyższych nie pasuje. To może być wejście na stronę, pobranie pliku, ale też zostawienie komentarza pod postem.
Najczęściej performance marketing wykorzystywany jest w social mediach, ale również w wyszukiwarce Google. Nie zmienia to jednak faktu, że już nawet influencerzy rozliczają się z markami na podstawie modelu efektywnościowego. To pokazuje, że performance marketing rośnie w siłę, zamiast ustępować kolejnym trendom.
Czy performance marketing jest rozwiązaniem dla Ciebie? Niezależnie od branży, najprawdopodobniej odpowiedź brzmi „tak”. To model, który sprawdza się w naprawdę wielu markach. Jeśli ciekawią Cię informacje na temat marketingu efektywnościowego i innych działań marketingowych, koniecznie zajrzyj na stronę AdNext · Grupa 6 agencji marketingowych.
W zeszłym miesiącu uczestniczyłam w szkoleniach, gdzie mogłam dowiedzieć się, na czym polega performance marketing.